Головне меню

myzei_1З ініціативи директора школи  Жаги Тамари Михайлівни у 2011 році  створено музей, мета якого — заохотити учнів до вивчення та збереження історико-культурної спадщини українського народу та  історії школи.

 

Завдання роботи музею:

  • формувати світоглядні позиції і ціннісні орієнтири учнів на основ
            вивчення історії рідного краю та традицій школи;
  • виховувати в молоді патріотичну свідомість, національну
            ідентичність;
  • вшановувати подвиг і героїзм захисників України, учасників
           бойових дій та АТО;
  • розвивати пізнавальний інтерес до пошукової, краєзнавчої та
            науково-дослідницької роботи;
  • популяризувати здобутки національної спадщини українського
           народу;
  • розвивати в учнів компетентності саморозвитку і самоосвіти,
           продуктивної творчості; комунікативні та організаторські
           здібності.

myzei_2Щоб по-справжньому пізнати свій народ , необхідно вивчати його історію, мову, культуру. І не тільки культуру, створену талановитими архітекторами, художниками , музикантами, письменниками, але й ту, яка впродовж багатьох століть творилася і плекалася в народному середовищі.
Пята школа – це школа із 110-річною історією, із низкою позитивних змін та успішних звершень. Її майбутнє не можливе без минулого. Це розуміє не лише педагогічний колектив на чолі з директором школи Жагою Т. М. , а й батьки та учні. З цією метою в Полтавській загальноосвітній школі  № 5 спільними зусиллями було створено музейну кімнату історії школи та народознавства на базі зібраного матеріалу про школу та етнографічних, краєзнавчих джерел, наданих учнями, батьками та педагогами школи.
Музей створено з метою захоохотити учнів до вивчення та збереження історико-культурної спадщини народу, формування творчої та компетентної особистості.
Педагогічний та учнівський колективи зібрали матеріал про історію школи за такими напрямками:
•    Школа від дня заснування до 1917 року;
•    Школа в 20-40 –х роках;
•    Школа в роки Великої Вітчизняної війни;
•    Воїни-інтернаціоналісти – випускники школи;
•    Вчителі – ветерани педагогічної праці;
•    Добудова приміщення школи;
•    Видатні випускники;
•    Досягнення учнів.
Основним  у музейній кімнаті є розділ, присвячений створенню школи, її становленню та розвитку. Тут представлено стенд з фотографіями всіх шкільних випусків, матеріали про життя школи, навчальний процес. Збережена пам'ять у музейних документах і про директорів  школи, які в різні часи її існування керували навчальним закладом. З часу заснування школи і до сьогодення за її кермом стояли такі директори: Фісун І.І.,
Дігтяр  К,К., Зажорожня О.Я., Заяц І.І., Квачова О.О, Кловацький В.В.  Нині школу очолює мудра, творча, талановита, завжди позитивно налаштована на нові починання  – Жага Т. М.
Історія школи охоплює період, що перевищує наше свідоме життя.
Вона складається не лише для самовизначення й самоусвідомлення нею своєї значущості через освоєння минулого, а й для всіх відвідувачів, для співставлення цієї школи з іншими школами та з′ясування свого місця  в педагогічному процесі міста чи навіть країни.
З метою виховання поваги та інтересу до школи , її історії та підвищення престижу національних обрядів, традицій окремий відділ у музеї  присвячено етнографії. Українське народознавство має бути для кожного учня саме тим клаптиком землі, де кожна річ, кожен експонат, кожна ілюстрація пробуджуватимуть патріотичні почуття дитини та підкреслюватимуть її належність  до рідного народу. В. Скуратівський, якого називають «хрещеним батьком» народознавства, писав: «Народознавство – це народ, його історико – культурні традиції, духовний досвід». Постійно діючі експозиції музейної кімнати  висвітлюють головні аспекти українського народознавства: історія України, національна культура, побут і господарство українців, фольклор, сімейні звичаї та обряди, народний календар, національне вбрання, народні знання, світогляд та вірування українців. Окремі народознавчі предмети розміщені на відповідних полицях , виконаних у народному стилі: оформлені орнаментами, оздоблені різьбою по дереву.
Цікавою сторінкою є національне вбрання «з бабусиної скрині», серед  якого яскраво виділяються  сорочка, плахта, корсет, очіпок та  хустка.
myzei_3jpgЕкспозиція  «Господарство та побут українців» знайомить  відвідувачів з народними промислами та ремеслами, житлом українців та їхнім господарством. Тут можна побачити коромисло, глиняний посуд, дерев′яні ложки, розмальовані казковими квітами й калиною, вишитий портрет Кобзаря, прибраний рушником, а поруч  розмальована скриня.
Милують око ряд вишитих картин, які передали до музею діти. На них зображено людей, тварин,  рослин. Вони  постійно нагадують про національне мистецтво вишивання. Окрасою музейної кімнати є українська вишивка, яка представлена на рушниках, сорочках, фартухах, серветках, картинах. Найбільше в музеї рушників, і це не дивно, адже вони радують присутніх, вражають барвами і розмаїттям кольорів. Тож наше завдання -  не розгубити це іскристе диво, а передати його наступним поколінням.
Особливої уваги заслуговують роботи Шумакової Насті Кирилівни із села Велика Рублівка  Котелевського району . Ніби живі перед нами постають  запашні жоржини, тендітні маки, веселкові та грайливі незабудки, золотаві колоски.  Адже до них доторкнулася  рука справжньої майстрині, яка всією душею любить рідну землю, яка є носієм українських звичаїв та  традицій.
Поруч із яскраво вишитим рушником позирає на нас зі старовинної ікони Миколай Чудотворець. Яка ж то хата баз ікони, яка ж то людина без віри?
Варті уваги ткацький верстат, прялка, гребені для пряжі, праска, веретена, старовинний рубель, праник.  Підлога застелена домотканою доріжкою. На стіні зображено пейзаж. Дівчина біля хати, сплетений перелаз, на якому повився хміль, горнятка, макітри, високі мальви, запашні чорнобривці – усе це нагадує рідну серцю українську хату.
8888Музейна кімнати є осередком освіти й виховання, яка сприяє формуванню у молодого покоління національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, забезпеченню духовної єдності поколінь. З часу її створення  значно зросла зацікавленість учнів історичним минулим школи, звичаями, обрядами та побутом українського народу.  Тут часто проводяться тематичні, оглядові екскурсії, семінари для гостей  та учнів  школи. Полтавська  загальноосвітня школа № 5 покликана стати тим місцем для особистості учня й учителя, де духовно збагачується кожен учасник навчально-виховного процесу, де є всі умови для формування громадянської зрілості, виховання патріотизму і любові до рідної землі - України.


Кімната – музей 8(107) гвардійської повітряно-десантної дивізії

Кімната – музей 8(107) гвардійської повітряно-десантної дивізії при Полтавській  школі №5 м. Полтава працює з 1982 року вчителями  Слуцькою Г.Я. та Шевелєвою К.С.

Разом з учнями вони відправилися в 1982 р. в селище Внуково, московської області, де збирали матеріали про дивізію, зустрічалися з ветеранами.

Згідно тематико – експозиційного плану робота музею спрямована на:

· розвиток, збагачення й удосконалення матеріальної бази кімнати – музею;

· організацію наукової роботи по вивченню рідного краю;

· патріотичне виховання молоді;

· екскурсійну та пропагандистську роботу.

Кімната – музей працює згідно плану роботи, що складається на рік.

Ведеться облік відвідувачів, проведених екскурсій.

Кімната – музей  має такі експозиційні розділи:

1. Початок війни;

2. Полтавщина в роки війни;

3. День Перемоги;

4. Визволення Європи;

5. Пошуки тривають…

Відповідно до тематики кімнати – музею Рада музею систематично комплектує фонди, проводячи велику збиральницьку роботу.

З лютого 2006 р. кімната – музей стала шкільним навчально - виховним центром, на базі якого ведеться краєзнавчо - пошукова робота.  

Результатом цієї роботи є зібраний матеріал за темами:

«Бойовий шлях і подружнє життя Стекольнікових»;

«Пісні і вірші про війну».

Учні школи систематично відвідують міський музей згідно програми «Музейні дні у школі».

В кімнаті – музеї систематично проводяться лекції, вечори, різні свята, зустрічі з цікавими людьми, оглядові і тематичні екскурсії.

 Основний фонд експонатів кімнати-музею 8(107) гвардійської повітряно-десантної дивізії.

1. Друковані матеріали, які належать окремим особам та стосуються визначних історичних подій;

2. Художня і наукова література на воєнну тематику, книги з автографами та рідкісні видання;

3. Оригінальні фотографії, які відбивають важливі факти, події в житті людей міста (краю);

4. Фотографії масового випуску;

5. Стенди підрозділів 8(107) гвардійської повітряно-десантної дивізії (9 шт.);

6. Папки з матеріалами пошукової роботи на різну тематику;

7. Альбом бойового шляху і подружнього життя Стєкольнікова В.В. і Стєкольнікової Т.М.;

8. Стенд бойового шляху 8(107) гвардійської повітряно-десантної дивізії.